دلایل خراب شدن گیربکس

تماس با کارشناس

گیربکس یکی از حیاتی ترین اجزای خودرو است که باید به دقت از آن نگهداری کنیم تا از خرابی‌ آن جلوگیری شود. داشتن اطلاعات کافی درباره خودرو میتواند تا حد زیادی از بروز مشکلات در خوردو شما جلوگیری کند. در ادامه به معرفی دلایل خراب شدن گیربکس می پردازیم و همچنین راهنمایی های لازم را برای رفع مشکل انجام می دهیم.

دلایل خراب شدن گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس CVT

گیربکس متغیر پیوسته CVT

گیربکس متغیر پیوسته یا CVT یک گیربکس تک سرعته اتوماتیک است که اندازه جمع و جور و ساختار ساده دارد. جعبه CVT شامل دو قرقره مخروطی شکل است که از طریق تسمه محرک V شکل متصل می شوند، جایی که یک قرقره به موتور و دیگری به چرخ متصل می شود. قرقره های مخروطی شکل مطابق با دور موتور مطابق با ورودی های قدرت حرکت می کنند و تسمه محرک مطابق با آن کشش یکسانی را حفظ می کند. دو مخروط حرکت مستقلی دارند، بنابراین دارای نسبت دنده بی نهایت هستند.

CVT، از آنجایی که مکانیزم ساده ای دارد، در مقایسه با اتوماتیک های معمولی، کم مصرف تر و نرم تر است. آنها همچنین بسیار قابل اعتماد هستند، به همین دلیل است که سازندگانی مانند نیسان و تویوتا از CVT در خودروهای خود استفاده می کنند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک
دلایل خراب شدن گیربکس اتوماتیک

گیربکس دو کلاچه DCT

گیربکس دو کلاچ یا DCT با دو بسته کلاچ کار می کند. یک کلاچ دنده ‌های فرد را کنترل می‌کند و دیگری دنده‌های زوج را کنترل می‌کند. به عنوان مثال، هنگامی که دنده اول درگیر است، کلاچ فرد در حال استفاده است، و کلاچ زوج دنده دوم را از قبل انتخاب می کند، که امکان تعویض مداوم بدون وقفه در جریان نیرو از موتور به گیربکس را فراهم می کند.

تغییرات سریع، سازندگان را ترغیب کرد که استفاده از  DCTها را برای خودروهای سوپراسپرت و اسپورت شروع کنند، اما از آنجایی که  DCTها می توانند برای تعویض بدون درز و در عین حال به اقتصاد کمک کنند، آنها شروع به ارائه آن در خودروهای انبوه کردند. با این حال، به دلیل مکانیسم پیچیده ای که دارند، DCT ها قابل اعتماد ترین نوع انتقال نیستند و در صورت اشتباه هزینه زیادی دارند.

تعمیر گیربکس جک S5 و S3
دلایل خراب شدن گیربکس اتوماتیک

مشکلات رایج در گیربکس

  • ضربه و تقه در هنگام تعویض دنده
  • تاخیر در زمان تعویض دنده
  • لرزش زیاد خودرو
  • زوزه کشیدن گیربکس
  • خوردن گاز هرز
  • روغن ریزی گیربکس خودرو

دلایل خراب شدن گیربکس

استفاده نادرست و تعویض حالت دنده نابجا

یکی از دلایل مهم خرابی گیربکس های اتوماتیک تعویض استفاده از ناصحیح از حالت های دنده است. برای مثال رانندگی کردن در حالت خلاص، استفاده از حالت پارک قبل از توقف کامل خودرو، استفاده از حالت drive در زمان گاز دادن و همچنین تعوضی حالت دنده در زمان حرکت میتواند مشکلات زیادی را برای گیربکس خودرو شما ایجاد کند.

تعمیر گیربکس رنو اسکالا
دلایل خراب شدن گیربکس اتوماتیک

سرویس دوره ای نامرتب با دیر هنگام

سرویس دوره ای مرتب خودرو باعث جلوگیری از ایجاد مشکلات اساسی در سیستم انتقال قدرت خودرو شما خواهد شد. با توجه به وجود دمای زیاد در گیربکس ماشین، عدم وجود روغن با کیفیت و به اندازه می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در سیستم شود. پس سعی کنید سرویس خودرو خود را در مراکز معتبر و به صورت مرتب انجام دهید.

خرابی در سیستم های الکتریکی

با توجه به اینکه گیربکس های اتوماتیک ( AT ) از سیستم های الکترونیکی پیشرفته برای هماهنگی قطعات مختلف استفاده می کند، هر گونه نقص در این سیستم ها میتواند موجود ایجاد مشکل در گیربکس هیوندای سانتافه شما شود.

استفاده از لوازم یدکی غیر اصلی

بازار لوازم یدکی در ایران با توجه به تحریم های موجود و حضور واسطه های زیاد در آن،با حجم زیادی از قطعات غیر اصلی و بی کیفیت روبرو است که استفاده از این قطعات می تواند صدمات جبران ناپذیری به خودرو شما وارد کند.پس سعی کنید خدمات تعمیر گیربکس خود را به ما بسپارید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک با 1 سال ضمانت بی قید و شرط
دلایل خراب شدن گیربکس اتوماتیک

دلایل خراب شدن گیربکس از نشتی روغن

یکی از دلایل خراب شدن گیربکس اتوماتیک بی اعتنایی به نشتی روغن گیربکس از خودرو است که اگر نسبت به آن بی تفاوت باشیم با پایین آمدن سطح روغن گیربکس باعث ایجاد گاز هرز و ضربه در خودرو هنگام تعویض دنده می شویم.

چرا فیکس تکنیک ؟

فیکس تکنیک مرکز تعمیرگاه تخصصی خودرو های لوکس خارجی در تهران،با به کارگیری پرسنل ماهر و کارآزموده در تعمیر خودرو های خارجی،توانسته جایگاه درخور و مورد اطمینانی کسب نماید.

نظرات این قسمت بسته شده است